Dofinansowanie ze środków PFRON w ramach programu„Aktywny samorząd” w 2025 roku Moduł I, Obszar E.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Siedlcach informuje o zmianach dotyczących realizacji programu „Aktywny samorząd”.
Na mocy uchwały nr 40/2025 Zarządu PFRON z dnia 7 maja 2025 roku, zmieniającej dokument: Kierunki działań oraz warunki brzegowe obowiązujące realizatorów programu „Aktywny samorząd” w 2025 roku, wniosek o dofinansowanie w ramach Obszaru E programu będą mogli złożyć także nowi odbiorcy pomocy, korzystający w warunkach domowych z jednego ze świadczeń:
- hospicjum domowego,
- opieki paliatywnej,
- pielęgniarskiej opieki długoterminowej,
- na podstawie zalecenia lekarza specjalisty.
Dotychczasowi adresaci wsparcia, tj. korzystający w warunkach domowych ze świadczenia:
- zespołu długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie,
- zespołu długoterminowej opieki domowej dla dzieci wentylowanych mechanicznie,
- poradni/ ośrodka/ zespołu domowego leczenia tlenem
zachowują możliwość złożenia wniosku.
Jeśli wnioskodawca korzysta z ww. świadczeń, wniosek można będzie złożyć również wtedy, gdy osoba z niepełnosprawnością korzysta z koncentratora tlenu lub respiratora wypożyczonego lub zakupionego ze środków własnych.
Wnioski można składać do dnia 31 grudnia 2025 roku.
Adresaci wsparcia – osoby niepełnosprawne posiadające orzeczenie o niepełnosprawności, które korzystają z koncentratora tlenu lub respiratora albo obu tych urządzeń w ramach świadczenia udzielanego przez jeden z ww. ośrodków.
Kwota dofinansowania – 100 zł miesięcznie, w formie refundacji poniesionych kosztów opłaty za energię elektryczną, w związku z użytkowaniem koncentratora tlenu lub respiratora. Okres objęty refundacją kosztów, w ramach jednego wniosku, nie może być dłuższy niż 6 miesięcy i krótszy niż 3 miesiące.
Wymagane dokumenty:
- wniosek o dofinansowanie,
- zaświadczenie potwierdzające korzystanie ze świadczenia w warunkach domowych,
- orzeczenie o niepełnosprawności – swoje lub dziecka, jeśli sprawa dotyczy dziecka,
- akt urodzenia dziecka – jeśli sprawa dotyczy dziecka,
- dokument stanowiący opiekę prawną – jeśli sprawa dotyczy osoby pod opieką prawną,
- pełnomocnictwo – jeśli osoba niepełnosprawna występuje przez pełnomocnika.
Rekomenduje się składanie wniosków w formie elektronicznej w Systemie Obsługi Wsparcia (SOW)

W celu złożenia dokumentów w systemie elektronicznym przez platformę internetową SOW należy posiadać Profil Zaufany lub certyfikowany podpis elektroniczny.
Aby uzyskać instrukcję utworzenia Profilu Zaufanego należy odwiedzić stronę
https://www.gov.pl/cyfryzacja/profil-zaufany-ego-
https://obywatel.gov.pl/zaloz-profil-zaufany#scenariusz-przez-internet
lub zapoznać się z ofertą banku, w którym posiadają Państwo rachunki.
Wnioski w formie papierowej można złożyć w siedzibie tutejszej jednostki w budynku Starostwa Powiatowego w Siedlcach, ul. Piłsudskiego 40, pokój nr 4.
Szczegółowe informacje można uzyskać
na stronie internetowej PFRON: www.pfron.org.pl
oraz w osobiście tut. Jednostce lub pod nr tel. 25 644-81-72 wew. 224.